101 handige tools: heb jij er tijd voor?

Werk jij nog met Excel voor je klantenlijsten, facturatie en artikellijsten?

 

Het huidige overaanbod aan technologie werkt verstikkend waardoor kostbare tijd verloren gaat. Hoe elimineer je de tools die je niet nodig hebt?

De tijd waarin ondernemingen geen bruikbare tools voorhanden hadden, ligt volledig achter ons. Het huidige overaanbod aan technologie, gadgets en tools werkt in de bedrijfswereld verstikkend waardoor tijd kostbare tijd verloren gaat die productiever zou kunnen ingevuld worden. Laat tijd nu net iets zijn waar ondernemers wel wat meer van kunnen gebruiken. 

Keuzestress

Het overaanbod aan tools maakt het steeds moeilijker om een perfect fit te vinden of die tools op een optimale manier te gebruiken. Bovendien kan alle beschikbare technologie ter wereld geen antwoord bieden op inefficiëntie wanneer tools gebruikt worden voor tools waartoe ze niet bestemd waren. Toepassingen zoals Excel zijn hier een schrijnend voorbeeld van: ze worden vaak misbruikt voor klantenbeheer, facturatie en boekhouding. Hierdoor verlies je tijd en zet je de deur op een kies voor menselijke fouten en dataleks. 

De meeste KMO's gebruiken daarnaast gespecialiseerde facturatie -en boekhoudsoftware. Hoewel die programma's speciaal ontwikkeld werden met één specifiek doel voor ogen, hebben ze net zozeer een gemeenschappelijk nadeel: je kan ze enkele naast elkaar gebruiken en ze kunnen amper data uitwisselen. Voeg daaraan nog de eindeloze lijst met tools toe die bedrijven gebruiken om hun contacten, producten en administratie te beheren en je weet meteen waar het schoentje knelt. 

Overvloed aan tools-syndroom    

Als jouw onderneming elke mogelijke gelegenheid aangrijpt om nieuwe tools te integreren om ze enkele weken later terug de deur te wijzen, dan wordt het stilaan tijd om daar iets aan te veranderen. 

Al gauw zal je het bos door de bomen niet meer zien. Als je al niet bezig bent met het knippen en plakken, het voortdurend heen en weer springen tussen verschillende vensters,... dan zorgt het zoeken naar gegevens er wel voor dat je heel veel tijd verliest. Bovendien wordt het zo wel erg moeilijk om collega's de juiste of meest recente informatie aan te bieden. 

De juiste tools kiezen    

Gebruikt jouw onderneming heel wat tools? Dan wordt het tijd om ballast af te werpen. Om te beginnen, is het belangrijk dat je tools die je niet of verkeerd gebruikt, stopzet. Probeer ook niet altijd de nieuwste tools op te starten omdat ze nieuw zijn. Start ze pas op wanneer je weet dat dat voor je onderneming een voordeel is. Hoe minder tools je gebruikt, hoe eenvoudiger en efficiënter je zal werken. 

Probeer vervolgens de behoeften van jouw onderneming op te lijsten. Als één van die tools niet bij de huidige noden van je onderneming past, bedenk dan hoe je die tool zou gebruiken bij de dagelijkse activiteiten in jouw onderneming. Hoe zou je de tool integreren in je huidige werkflow en combineren met andere tools? Welke doelen zal je op die manier bereiken? Zal de tool jouw werk eenvoudiger maken?

Een universele oplossing

Er bestaan zoveel tools die elke een oplossing bieden voor een individueel probleem, maar daar heb je inderdaad geen boodschap aan als ze je niet helpen om jouw doelstellingen te bereiken. Wanneer je moet beslissen of je tools als dan niet integreert, overweeg je best een aantal criteria: beantwoordt deze tool aan de behoeften van de onderneming? Zorgt het voor dubbel werk? Helpt het tijd en kosten te besparen?

Op deze vragen probeert Teamleader een antwoord te bieden. Aan de hand van een online oplossing voor de fundamentele problemen waar kleine en middelgrote ondernemingen elke dag mee geconfronteerd worden. Van het beheren van leads en klanten tot het opvolgen van je salesactiviteiten, van customer support tot het opvolgen van projecten. Teamleader biedt je alle gegevens die je nodig hebt om één en dezelfde plek. De integraties met Teamleader zorgen er dan weer voor dat je geen dubbel werk meer moet doen. 

Focus op wat er echt toe doet. 

Teamleader zorgt voor een eenvoudige en digitale administratie. Zo win jij tijd om je te focussen op het succes van je onderneming.